Kenapa Umat Isl…

Kenapa Umat Islam Sembah Ka’abah?

Satu hari di majlis hi-tea Inter Faith Gathering di sebuah restoran mamak……

Missionary : Mengapa orang Islam, dia sembah kotak hitam ?

Pendakwah : Salah tu bro. Umat Islam sembah ALLAH bukan kotak hitam.

Missionary : Bukankah orang Islam sembah menghadap ke Kaabah, satu kotak berwarna hitam ? Apakah ALLAH itu dalam Kaabah ?

Belum sempat pendakwah menjawab …. Handphone N95 missionary berbunyi ….. Missonary menjawab panggilan telefonnya …. Pendakwah sabar menanti ….. Setelah Missionary selesai menjawab panggilan di N95-nya, dia merenung kepada Pendakwah …. Pendakwah tersenyum ….

Missionary : Mengapa tersenyum ? Bila awak hendak jawab soalan saya ?

Pendakwah : Erm … perlukah saya menjawab soalan awak ?

Missionary : Awak tak ada jawapan ?

Pendakwah : Bukan itu maksud saya. Tadi saya cuba gunakan teori yang awak gunakan untuk membuat soalan yang awak ajukan kepada saya. Saya dapati awak kurang siuman.

Missionary : Mengapa awak caka begitu ?

Pendakwah : Tadi saya lihat awak bercakap seorang diri, ketawa dan tersenyum seorang diri. Dan awak mencium handphone tu sambil cakap “I love you mom” …

Missionary : Saya bukan cakap seorang diri. Saya bercakap dengan emak saya. Dia yang telefon saya tadi.

Pendakwah : Mana ada emak awak. Saya tak nampak pun emak awak.

Missionary : Emak saya di Penang. Dia telefon saya, saya jawab gunakan telefon. Apa masalahnya ? (Nada suara Missionary semakin tinggi dan marah). Takkan itu pun awak tak boleh hendak fikir ?

Pendakwah : Boleh saya tengok handphone awak ?

Missionary menghulurkan N95nya kepada Pendakwah. Pendakwah mengambi N95 tersebut….. Pendakwah membelek-belek N95 tersebut …. Pendakwah menggooncang-goncang N95 tersebut sambil mengetuk-ngetuk N95 tersebut ke muka meja … Lantas …. Pendakwah menghempaskan sekuat hati N95 tersebut ke lantai ….. bersepaiiiiiiiiii …..

Merah padam muka Missionary menahan marah.

Pendakwah merenung muka Missionary sambil tersenyum ….

Pendakwah : Mana emak awak ? Saya tengok tak da pun. Saya pecahkan handphone ni pun tak da emak awak dalam handphone.

Missionary : MENGAPA AWAK NI BODOH SANGAT ? Teknologi komunikasi sudah maju. Kita boleh berhubung jarak jauh menggunakan talian telefon dan teknologi wireless. Awak tak guna otakkah ?

Pendakwah : Alhamdulillah (sambil tersenyum) …. Begitu juga halnya dengan ALLAH. Umat Islam menyembah menghadap Kaabah, bukan bermakna umat Islam menyembah Kaabah. Tetapi umat Islam menyembah atas arahan ALLAH. ALLAH mengarahkan umat Islam untuk sembahyang, kena menghadap Kaabah. Ini juga bukan bermakna ALLAH itu ada dalam Kaabah.

Begitu juga dengan awak dan telefon. Emak awak menelefon awak menggunakan handphone Nokia N95, ini bukan bermakna emak awak ada dalam N95 tu. Tetapi Syarikat telekomunikasi menetapkan peraturan, kalau hendak cakap dengan emak melalui telefon kena dail nombor awak, barulah talian akan bersambung antara awak dan emak awak, dan awak boleh berbual melalui N95 walaupun emak awak tiada dalam handphone tu.

Kemudian Pendakwah bangkit dari kerusinya, mengeluarkan wallet, dan menghulurkan RM 1500 kepada Missionary … Nah ini duit untuk awak beli N95 yang baru …. Pendakwah terus meninggalkan Missionary yang masih kelihatan confuse …. Mungkin dia bingung. Bingung kerana Islam mempunyai jawapan kepada segala persoalan berbanding agamanya ……

Advertisements

My Notes

Suami : “Ema.. abang pergi
dulu ya”
Isteri : “Abang tak sarapan
dulu?”
Suami : “Tidak.. abang nak
cepat nie!”
Lalu sisuami mencium bibir
isterinya dengan mesra dan
berkata “inilah sarapan pagi
abang”
… Tengaharinya. . si suami
pulang kerumah..
Isteri : ” Ada apa abang balik
kerumah tengahari ni?”
Suami : ” Ada sesuatu yang
tertinggal”
Isteri : Marilah makan
tengahari dulu”
Suami : “Tak pe lah.. abang
nak cepat nie”
Lalu dengan mesranya sisuami
menghampiri isterinya dan
mencium “dahi nya” sambil
berkata “inilah makan
tengahari abang!”
Petangnya.. ketika si suami
pulang dari kerja dia terkejut
melihat sikap
isterinya yang duduk diatas
periuk nasi yang panas
membara..
lalu bertanya..
Suami : “Awak sedang buat
apa tu?”
Isteri : “Panaskan makan
malam bang!

~UnPrEd!cT@b|e~

Muka sape ni??

____________________19¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶3____________
__________________3¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶3__________
_______________1¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶9________
______________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶9_______
____________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_______
… __________1¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶9______
_________1¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶1___
________1¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶__
________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_
_______¶¶¶¶¶¶¶99¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
______3¶¶¶¶¶91_______139¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
______¶¶¶¶¶¶311111111______1¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_____9¶¶¶¶¶¶3131311111_________133333399¶¶¶¶¶¶9¶¶¶¶¶¶¶¶
_____¶¶¶¶¶¶333331111111111_1_1__________11133339¶¶¶¶¶¶¶
_____¶¶¶¶¶31333111111111111111111111111111333333¶¶¶¶¶¶¶
_____¶¶¶¶¶13331111111111111113111113111133333339¶¶¶¶¶¶3
_11__¶¶¶9111113331_11111111111111131111133333399¶¶¶¶¶¶9
_¶¶319¶¶13119¶¶¶¶¶3____1111111111111113111133399¶¶¶¶¶¶9
_¶¶91¶¶9111¶¶¶¶¶¶¶¶¶91____11111_11___111333339¶9¶¶¶¶¶¶1
_3¶31¶¶3139¶933399¶¶¶¶91_11111_____1139¶¶¶¶¶9999¶¶¶¶¶¶_
__933¶¶113¶933¶¶3339¶¶¶¶91333311139¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶99¶¶¶¶¶3_
__193¶¶11333¶¶9_9¶93999¶¶9131119¶¶¶¶¶¶99399¶¶¶99¶¶¶¶1__
__1339311113¶¶__¶¶¶__99399__1_3¶¶¶999339¶933¶¶¶9¶¶¶¶3¶9
__19333311133991_3__1331331113¶¶39933¶¶33¶¶9¶¶¶9¶¶¶¶¶¶9
__1933333111133993993113331113¶1191_9¶¶9_¶¶¶¶¶99¶¶¶¶¶¶_
__1933933311_11111133113331113¶9333313119¶¶9339¶¶¶9¶9__
__19339333311_1111311111331_19¶33339939¶¶¶93139¶¶9¶1__1
___999993333111111111311333119¶933133339931339¶¶993__11
____3339933331111_111133311113¶931133331313399¶¶¶9__111
______19993333111111133311___39¶1133111113399¶¶¶9__1111
______19993333111111333931___3¶9313331133399¶¶¶99_11111
_______¶9993331111113¶¶¶¶3313¶¶¶9133313¶999¶¶¶¶¶1111111
_______393933333311113999¶¶¶¶¶¶931333399939¶¶931111111_
____1___¶933393333333333399¶¶¶931333999939¶¶¶__11111___
________99333333333393313939¶999399999999¶¶¶11111111__1
_______9¶¶993333999933333139999999999999¶¶¶3_1131111_1_
_____9¶¶¶9¶993399¶¶¶¶¶¶¶9¶¶¶99¶999999999¶¶¶¶1_111111__1
__39¶¶¶¶31¶¶9999999939399¶¶9¶¶¶¶99339¶¶¶¶¶¶¶¶3111111_1_
3¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶99999¶¶¶9333139¶¶¶39999¶¶¶¶9¶¶¶¶¶¶3____1__
¶¶9¶¶¶¶¶__3¶¶¶993339¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶99999¶¶¶¶9933¶¶¶¶¶91_____
¶9¶¶¶99¶___1¶¶¶9333311339999939999¶¶¶¶9393_3¶¶¶¶¶¶91___
999¶¶¶9¶_____9¶¶¶99931111113399¶¶¶¶¶¶33333__9¶¶¶¶¶¶¶¶3_
¶9¶¶¶¶¶¶3_____1¶¶¶¶¶¶¶¶999¶¶¶¶¶¶¶¶¶3111331__1¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶9¶¶¶¶¶9_______19¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶3___11111__1¶9¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶9¶9¶1_________3¶¶¶¶¶¶¶¶¶93_____111_____3¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶9¶¶¶99¶1____________393331______111_______3¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
¶9¶9¶99¶¶3____________3393_______11_________3¶9¶¶¶¶¶¶¶¶
99999¶9¶¶9__________9¶¶¶¶¶¶_________________3¶99¶¶¶¶¶¶¶
9999¶¶99¶9_________93¶¶¶¶¶¶¶________________¶99¶¶¶¶¶¶9¶
999¶9999¶¶________93_¶¶¶¶¶_13______________1¶999¶¶¶¶¶¶¶
¶9¶¶9¶99¶¶1_____191__¶¶¶¶___13_____________3¶¶¶¶¶9¶¶¶¶¶
939¶¶¶99¶¶9____191__1¶¶¶¶____13____________¶¶¶¶¶¶99¶¶¶¶
999¶99¶99¶¶___11___1¶¶¶¶3_____11___________¶¶99¶¶¶¶¶¶¶¶
¶¶9¶99¶¶9¶¶1_11____¶¶¶¶¶3______11_________3¶¶99¶9¶¶¶99¶
¶¶¶¶¶¶9¶¶¶¶1______9¶¶¶¶¶¶________1________9¶¶99999¶¶¶9¶
9¶9999¶99¶¶3______¶¶¶¶¶¶¶_________________3¶9¶¶9¶¶9¶9¶¶

XD

~UnPrEd!cT@b|e~

Ajoi : abangg dalam bahasa English ape ek ibu ?
Ibu : brother…
Ajoi : adik ??
Ibu : brother jugak..

di sekolah…

Cikgu : How many siblings do u have ?
Ajoi : I have 1 brother and 1 brother…
Cikgu : so,,two brothers right ?
Ajoi : NO ! 1 brother and 1 brother…
Cikgu : 1+1=2 brothers right ?
Ajoi : NOO !! 1 brother and 1 brother !!!
Cikgu : !@#$%^&*

My Notes

Daripada Abdul Rahman Bin Samurah R.A berkata, Nabi Muhammad saw bersabda: “Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan…”

1. Aku telah melihat seorang daripada umatku telah didatangi oleh malaikat maut dengan keadaan yang amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya, maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBU BAPANYA.

2. Aku melihat seorang daripada umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyeksakan, diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah, maka dia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan menggunakan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang dimasukkan ke dalam mulutnya dan dikeluarkan rantai tersebut melalui duburnya oleh malaikat Ahzab, tetapi oleh kerana SOLATNYA YANG KHUSYUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga dia dihalang daripada meminumnya, ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH S.W.T memberinya minum hingga dia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpul, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil memimpin ke kumpulanku seraya duduk di sebelahku.

7. Aku melihat seorang daripada umatku berada di dalam keadaan gelap gelita di sekelilingnya, sedangkan dia sendiri di dalam keadaan bingung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH S.W.T lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang-benderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidak pun membalas bicaranya, maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya, lalu berbicaralah mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya, maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KERANA ALLAH S.W.T lalu menabir muka dan kepalanya daripada bahaya api tersebut.

BERSABDA RASULULLAH SAW, “SAMPAIKAN PESANKU KEPADA YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG AYAT”

kredit: selatanonline

Salam Ukhuwah..~

KEMESRAAN SELEPAS PERKAHWINAN

Sebelum Tido:

6 minggu: selamat tido sayaaang, mimpi indah2 ya, mmmuach.
6 bulan: tolong matikan lampu tu, silau aah.
6 tahun : Sana sikit lah… tido kalau tak mengepit tak bole
ker???!

Pakai Toilet:

6 minggu: tak apa, u masuk ler dulu, i tak kisaaahhhh
6 bulan: masih lama lagi ke nih?
6 tahun: brug! brug! brug!(suara pintu digegar), kalau nak
bertapa pi lah gunung ledang sana !!

Balas SMS:

6 minggu: iye sayang, jap lagi i sampai rumah, sayang, i belikan
murtabak favourite u ye sayang..
6 bulan:trafik jam aah
6 tahun:k..

Dating process:

6 minggu: I love U, I love U, I love U.
6 bulan: Of course I love U.
6 tahun : Iyalah!! kalau i tak cintakan u, buat apa i nikah ngan u??

Pulang Keje:

6 minggu: Sayaaang, i dah balik nih…
6 bulan : I’m BACK!!
6 tahun:Oi…tak dengar orang balik ker??

Hadiah (ulang tahun):

6 minggu :Sayang, i harap u suka cincin yang i beli untuk u ni
6 bulan :I beli lukisan, nampak sesuai dengan suasana ruang tamu, takpun kt tangga pun ok
6 tahun : Nih duit, u beli sendiri lah apa yg u nak, nanti kalau i belikan u tak berkenan lak

Telefon:

6 minggu:Baby, ada yang ingin berbual ngan u di telefon nih
6 bulan :Eh…your call…
6 tahun :WOOIII TELFON BUNYI TUUUHHH…. ANGKAT AAAAAHHH!!! takder dengar ker?

Masakan:

6 minggu:Wah, tak sangka i, pandai u masak. rasa pun sedapppppp.. …!!!
6 bulan:Kita makan apa malam ini??
6 tahun:HAH!! lauk aper lak ari ni, cam lauk kemarin jer!!

Memaafkan:

6 minggu:Sudahlah, tak apa, dah pecah pun, nanti kita beli lagi yang lain,ye
6 bulan:Hati-hati! Nanti jatuh tuh.
6 tahun:Nak pecahkan lagi ler tu, tak paham2 betul!!

Baju baru:

6 minggu:Aduh sayang, u seperti bidadari dengan dress tu
6 bulan: Lah.. beli baju baru lagi?
6 tahunAH BERAPA RIBU HABIS BELI BAJU TU, tula yang lama dah tak muat ler tu???

Merancangkan Holiday:

6 minggu: Macam mana kalau kita jalan-jalan ke Amerika atau ke tempat yg u nak, honey?
6 bulan:Kita ke Bukit Bintang aje ler ….senang sikit nak parking…
6 tahun:JALAN- JALAN?? DUDUK RUMAH AJE TAK BOLEH KE? BUANG DUIT JER!

Tonton TV:

6 minggu:Baby, kita nak tengok cite apa malam ini ?
6 bulan : Saya nak tengok bola live kol 9.00 karang
6 tahun: JANGAN TUKAR2 CHANNEL BOLE TAK!!

P/S : JANGAN JADI MACAM NI YER SAHABAT2 SEKALIAN.. 🙂